RAGANA
Ragana - lunarinė, nakties, žiemos, mirties ir atgimimo deivė. Tai dar viena visa žinančios, visa galinčios, visa matančios Didžiosios deivės išraiška. Nors amžių eigoje indoeuropiečių ir krikščionybės laikais sudemoninta, degraduota ir nustumta į girių glūdumas, Ragana, turinti antgamtiškų bruožų, kurie gali priklausyti tik svarbiai ir galingai deivei, lietuvių tautosakoje išliko iki mūsų laikų.
Žodžio etimologija susijusi žodžiais regėti, numatyti, žinoti, taip pat su žodžiu ragas (augantis gyvulio ir transformuojantis mėnulio ragas). Ryšys su ragu rodo Raganos lunarinį pobūdį ir vaidmenį, būtent transformuojantį, susijusį su ciklišku mėnuliu ir visos gamtos atgimimu. Ragana giminiuojasi su Deive Paukšte: ji skraidžioja kaip paukštis arba oru joja ant pagalio ar kelmo (mirusios augalijos simbolio). Žiemą, kada trumpiausia diena ir ilgiausia naktis, raganos joja į Šatrijos kalną. Ten susirenka visas raganų būrys, bet viena iš jų yra vyriausia ir vadinama „ponia". Jos artimumą su gyvatės energija rodo tokie sakmių motyvai kaip „deginamos Raganos plaukai raitosi tartum gyvatės ir jai iš burnos išlenda žalčiukai".
Ragana kontroliuoja ne tik žmogaus, bet ir visos gamtos gyvenimą. Žino augalijos ir gyvūnijos galias, vartoja magiškas atgaivinančias žoleles. Verda iš tų žolių ar žiedų šiupinį, kuriuo pasitepusios pažastis gali skraidyti.
Ragana gali ypač greitai kaitalioti savo pavidalą. Pasiverčia rupūže, ežiu, pele, ožka, kale, kiaule, kumele, šarka, kurapka, kregžde, lydeka, raude, karosu ar kitokia žuvimi.
Žuvis, ežys ir rupūžė (varlė) - seniausios Raganos apsireiškimai, susiję su gyvybės pradžia įsčiose, su gimda. Gyvybė prasideda tamsoje ir drėgmėje. Šitie simboliai, atitinkantys moters ir gyvulių gimdos pavidalą arba žmogaus gemalą, siekia paleolito laikus. Per visą Europos proistorę šie simboliai egzistuoja mene skulptūrų ir reljefų pavidalu šventyklose bei vazų piešiniuose.
Pagrindinis Raganos įsikūnijimo pavidalas yra rupūžė (dėl to rupūžė tebėra vienas iš pagrindinių lietuvių keiksmažodžių, nes keikiamasi dievų vardais). Rupūžė yra gyvybės, mirties ir atgimimo simbolis. Reikia žinoti, kaip su ja elgtis, nes joje glūdi ir gyvybės, ir mirties pradai. Atsilygindama už gera, ji prineša ir valgių, ir pinigų, bet už bloga baudžia mirtimi. Už bjaurėjimąsi ja rupūžė gali pagauti žmogaus seilę, ir žmogus miršta. Rupūžių ar varlių skreplys turi raganišką jėgą: išpūdo mėsą, dedervinėmis išeina, net rankų žmogus netenka. Jei jos nuodai užtyška ant plikos vietos, žmogų užnuodija arba jis lieka šlakuotas kaip rupūžė. Miegančiam žmogui gali užlipti ant krūtinės, gerti kvapą iš burnos, ir žmogus miršta. Tikima, kad ten, kur rupūžės apsigyvena po grindimis, žmonės vis miršta. Antra vertus, ji turi gydomosios galios: jei randi gyvą ar užmuštą rupūžę, dėk prie skaudulio, ištrauks. Rupūžės pavidalo antkapiniai mediniai paminklai, išlikę Nidos kapinėse (XIX a. antroji pusė) sietini su rupūže kaip atgimimo simboliu. Galvos vietoje dažnai vaizduojamas žiedas ar gėlė (lelija). Toks pat simbolis (rupūžės ir augalo sujungimas) Senojoje Europoje žinomas nuo 6 tūkstm. pr. m. e., o Sibiro tautelėse - iki XX a.
Viena iš rupūžių yra vyriausioji, baisdidė rupūžė, tarytum visagalė valdovė, panašiai kaip viena iš raganų, yra „ponia", kuri visas raganas valdo. Didžioji Rupūžė savo dispozicijoje, atrodo, turėjusi ne tik rupūžes, bet ir žvėris. XIX a. vidurio pasakojimuose figūruoja žvėrių procesijos. Jų dalyviams lipant į kalną, pabaigoje galima matyti majestotiškai rėpliojančią milžinišką rupūžę. Šitoks nutikimas, įvykęs 1860 m., yra užrašytas Vorpylyje, Tilžės apylinkėje, darbininkams kasinėjant piliakalnį. Vienas darbininkų štai ką matęs: „Vieną dieną, bevalgant pietus, išgirdom Nemune baisų ūžimą su didžiu trenksmu ir pamatėm iš vandens daugeriopų žvėriškų pavidalų iškopiant ir kalnump ateinant. Jų takas buvo kokia 5 metrų pločio ir visas baltas, lyg juosta, lyg ant kalno užsitęsęs. Paskiausiai, jų užpakalyje, baisdidė rupūžė atvėžliojo. Tai vos ant kasamosios vietos atėjus, paeiliui pirmieji pavidalai tuo baltuoju taku vėl Nemunop grįžo. Paskiau ir ta rupūžė skvernojo šalin, tada visi padurmu į Nemuną šokdami, vandenį baisiai sujudino."
Iš Zodiako ženklų žinome, kad gyvulių procesijos simbolizuoja ciklinį laiką. Tikėjimas, kad žvėrių judėjimas paeiliui yra laiko stūmimasis priekin, yra labai senas. Vėlyvojo paleolito šventyklose urvuose pavaizduoti žvėrys arba jų grupelės - paprastai bizonas, arklys, elnias, stumbras, šernas, liūtas ar leopardas, mamutas, - gali reikšti laiko tėkmę. Neolito ir žalvario amžiais laukinių ir naminių gyvulių procesijos buvo vaizduojamos vazose (pvz., Kukutenio kultūroje Rumunijoje ir Moldavijoje IV tūkstantmečio pirmoje pusėje pr. m. e.). Gyvulių procesijų „matymas" XIX a. viduryje Mažojoje Lietuvoje yra senų laikų tikėjimo prisiminimas. Įdomu, kad žvėrys išlipa iš vandens ir sugrįžta į vandenį. Laikas teka kaip vanduo. Vanduo yra Rupūžės-Varlės karalija.
Ežio simbolis greičiausiai kilęs iš panašumo į gyvulių gimdą su karpomis. Lietuvių tikėjimuose Ragana pasiverčia į ežį karvių tvartuose. Viena moteris iš Kupiškio pasakoja tokį atsitikimą: „Vieną naktį eina - tvartas atdaras. Įeina. Ogi boba pasikubrinus melžia karvę, kuri buvo su pienu. „Nagi tu, Elžbiet, ką čia darai?" Ta grįžt ir pavirtus ežiu. Kius, kius ir išėjo pro duris" .
Žmogaus pavidalo Ragana gali būti nepaprasto grožio, bet ir baisi, susivėlusiais plaukais, ilgais nagais. Ir graži, ir baisi ji gali būti labai pavojinga: gali sutraukti į kamuolį, sumaišyti protą, kenkti vestuvėse, „pagadinti" jaunąją (kad nebūtų vaikų), numarinti vos gimusius vaikus, paversti jaunikius vilkais ir šunimis, atimti karvėms pieną, braukdama marškas ar rankšluosčius po rasą, - brandą iš javų, nukirpti avims vilnas iš paausių ir jas uždegus užleisti marą.
Ragana karaliauja nakties, tamsos ir žiemos pasaulyje. Laikotarpis tarp mirties ir gyvenimo taip pat priklauso jai. Gimda, placenta ir vos gimę kūdikiai - jos nuosavybė ir dėl to ji gali juos pasiimti. Ji geria kūdikių kraują, kad atsinaujintų ar atsijaunintų ir kurtų gyvybę iš naujo. Raganos „kanibalizmas" yra ne kas kita kaip auka jai. Ragana pavojingiausia, kai trumpiausia naktis. Ypač Joninių rytą, birželio 24. Ji krečia rugių žiedus, valkioja marškas, rankšluosčius, pavalkus, apynasrius po rasą ir atima karvių pieną arba užkeri karves sakydama: „Zalut, Žalut, duok daug pieno". Užkerėta karvė sutinsta, trypia, spardosi.
Žiemą Ragana linguojasi beržo šakose, pavasariop maudosi beržo suloje, šukuojasi ilgus palaidus plaukus. Iš Kupiškio apylinkės užrašytas toks prisiminimas apie eketėje žiemą besimaudančias ir beržuose sėdinčias raganas: „Žiemą raganos sėdėdamos berže šukuodavos galvas ir eketėje maudydavosi. Jei kas jas pamatydavo, užgindavo apie tai kalbėt, arba nuskrisdavo kaip paukščiai. Jei pasako, tuoj į kurpalį sutraukia, sąnarius išsukioja ar kaip kitaip suluošina. Kart sodželkos eketėje maudėsi raganos. Pro šalį ėjo berniokas. Jis jas užtiko nuogas, palaidais plaukais. Kad taškosi, kadgi taškosi. Jos jam pasakė: „Ką matai, nepasakok. Jei kam pasakysi, tuoj mirsi".
Ragana gali užtemdyti saulę, užstoti ją su šluota. Ji kontroliuoja mėnulio fazių ritmą ir su juo susijusį augalijos klestėjimą. Raganos raško žirnius ir kerta mėnulio pilnatį per pusę. Šitaip kalba dvi raganos vienoje sakmėje: „Viena klausia - Kur šiąnakt josim? - Tenai, josim mėnesio perkirsti. O kita sako: - Ne, šiąnakt jokim ten, kur yra žirnių žalių. Nulėkė stebuklus darydamos. Viena sako: kai žirnių žiedų priraškysiu, tai kam tik duosiu, tas bus sutrauktas. O kita sako: O kai aš priraškysiu žirnių, tai kam tik duosiu, tas bus negyvas... Gana žirniaut, dar paspėsim šiąnakt mėnesį perkirst. Užjojo, perkirto mėnesį".
Žirnių žiedų raškymas, rugių varpų surišimas į mazgus, karvių pieno atėmimas, kenkimas jauniesiems ir t. t. būdingi Raganos darbai. Ragana balansuoja perteklių, ji neleidžia gyvybinei energijai peržengti ribų. Mėnulio didėjimas, žiedų klestėjimas, varpų brendimas ar karvių pieningumas negali tęstis be galo. Ragana stabdo augalijos klestėjimą, karvių produktyvumą, žmonių vaisingumą. Ji braunasi žmonių gyveniman be pasigailėjimo, atimdama laisvę, sveikatą, protą. Jos veiksmai rodo, kad amžinos laimės pasaulyje nėra. Jos destrukcija sukelia skausmą ir primena, kad mirties nenuneigsi, neišvengsi. Skausmas ir mirtis yra įausti į žmogaus gyvenimo audinį. Ji primena žmogaus ir visos gamtos mirtingumą, nes mirtis reikalinga naujam gyvenimui.
Į Raganą panaši rusų pasakų Baba Jaga. Ji ir graži, ir baisi, skraidžiojanti kaip paukštis ir turinti kanibalinių polinkių. Jos vardo antra dalis jaga kilusi iš ęga „liga", „baimė" ir gimininga lietuvių žodžiui „engti", „kankinti", „smaugti". Praslaviškas deivės vardas galėjo būti Enga. Ankstyva šio žodžio lytis gimininga protosamojedų žodžiui -nga, „Mirties Deivė". Graikų anankereiškia „būtinybė" (necessity). Bretonų Ankou, Deivė Mirtis, kuri turi dar antrą vardą Mato, Mirtis. Senųjų airių Anų yra Mirusiųjų Deivė, arba Dievų Motina. Artimųjų Rytų kalbose ta pati žodžio šaknis reiškia „smaugimą", „gerklę", „dusinimą". Labai platus šios šaknies reikšmės pasklidimas veda į tolimus priešistorinius laikus. Kita Babos Jagos pusė, Baba, turi keletą reikšmių: senelė (boba), pelikanas (grifas), senas kelmas.
Lietuvių Ragana dažnai įsivaizduojama kaip „boba": bjauri, baisi, kliburiuojanti barškančiais kaulais. Jos baisioji išraiška simbolizuoja mirusią gamtą. Dėl to ji matoma jojanti ant kelmo ar pagalio. Jos plaukai kaip šluota be lapų. Tai žiemos inkarnacija.
Senos deivės, „Bobos", kategorijai priklauso žemaičių More, arba Morynė, vaizduojama kaip pamėklė, „čiučela", Užgavėnių metu vežiojama ant senų rogių pavažų, pritvirtintų ant rato stebulės. Ją tempia per kaimą kaukininkai, paukščiai ir gyvuliai, vėlesniais laikais pavirtę į velnius ir žydus. Pamėklė sukasi ant rato ir mostikuoja rankomis, laikydama spragilą. Paprastai ji būna su didelėmis krūtimis, su eglišakių vainiku ant galvos. Vežiojant ir siaučiant po kaimą, kaukininkai dainuoja:
Čiucela vezela važinėtų,
Kad mūsų lineliai užderėtų.
Visi dalyvaujantieji stengiasi pamėklę ir kaukininkus aplaistyti vandeniu. Kai kur dar išlikęs paprotys išvežti pamėklę vidurnaktį ant kalnelio ir sudeginti arba nustumti į vandenį ir paskandinti: tuo būdu užkirsti kelią piktosioms žiemos jėgoms grįžti atgal ir garantuoti žiemos pabaigą. Tuo pačiu Užgavėnių metu buvo daug laistomasi vandeniu. Visas kubilas vandens uždedamas ant rogių. Miklus vaikinas atsistojęs rogėse lekia, kiek tik arklys įkerta, šaukdamas: „Vandenio, vandenio, vandenio..." Tuo vežimu veža ir „bites" - linksmas merginas, kurios bimbia ir ūžia: „ū ū ū". Visi aplink stengiasi jas aplieti. Tai purifikacijos ir naujų gyvybės jėgų žadinimas. Simboliškai giminingas paprotys žiemos metu vilkti kaladę ar kelmą per kaimą ir jį sudeginti ar paskandinti - sunaikinti mirtį ir užtikrinti atgimimą.
Morės vardas giminiuojasi su daugeliu žodžių, reiškiančių mirtį. Jau minėta airių Maro - Mirtis, graikų, germanų ir slavų mora, mara, morava, - „slogutė", „peteliškė", „kandis" (Mirties ir Atgimimo Dievės inkarnacija), tai pačiai žodžių grupei priklauso vokiečių Mahr, prancūzų cauchemar, anglų nightmare, - „slogutis", „košmaras".
M. Gimbutienė "Senovės lietuvių Deivės ir Dievai"
Comments (0)